Як зробити таку кар’єру, яку хочеться
Віра Щербакова
Сім кроків, які дозволять зрозуміти, до чого ви прагнете, який ваш потенціал, і як звернути на себе увагу.
Жила-була дівчина, якій було 25, і яка не думала про те, як побудувати кар’єру. Тому що вважала, що про це думати. . . неправильно. Однак через три роки відбувся в її житті квантовий стрибок. Стала вона керівником підрозділу. Перескочила одномоментно чотири щаблі кар’єрних сходів. І раптом подумала, чому б не поділитися самим надійним способом щасливого кар’єрного просування, перевіреним на більш ніж ста співробітників? Що я і роблю.
Крок перший: задати собі п’ять банальних питань
Запитайте себе: а навіщо мені потрібна кар’єра? І дайте чесну відповідь. А потім знову: а навіщо. . ? І додайте в кінець другого питання суть свого першого відповіді.
Поясню на прикладі. Ви відповіли на перше питання: щоб більше заробляти. І далі запитайте себе: а навіщо мені більше заробляти?
Продовжуйте відповідати і задавати собі питання по цьому алгоритму, поки не зрозумієте, що докопалися до суті, до щирої відповіді, який говорить про те, що важливо саме вам. Зазвичай доводиться запитувати себе не менше п’яти разів. Зафіксуйте відповідь в щоденнику.
Крок другий: провести щиру самооцінку
Для цього потрібні результати усіх видів діагностики та тестів, які ви проходили самостійно і з допомогою зовнішніх фахівців. Приклади:
- SWOT-аналіз сильних і слабких сторін.
- Діагностика особистісних особливостей. Самим сильним психологічним тестом вважаю СМІЛ. Підходять будь-які тести, яким ви довіряєте і які можуть надати трохи більше об’єктивності вашому власному уявленню про себе.
- Діагностика темпераменту, наприклад, ЧХТ. Темперамент тісно пов’язаний з внутрішніми енергетичними ресурсами.
- Оцінка за компетенціями. Відмінний діагностичний матеріал. Багато компетенції можна розвинути і підсилити.
- Оцінка на 360 градусів. Можна провести її усічений і модифікований варіант, при якому вам дадуть оцінку колеги, друзі, близькі, безпосередній керівник.
Крок третій: зрадіти своїм сильним якостям
Зібравши діагностичних даних, не впадайте у відчай. Пам’ятайте, що чим більше тестів, тим більше недоліків вони виявляють. Це нормально, і так у всіх.
Це діагностичне катування проводилося тільки для того, щоб потім великими красивими літерами . Починайте це список з самого зрозумілого і самого радісного для вас.
Крок четвертий: зрозуміти, чого чекає від вас ваша компанія
Необхідно дізнатися, які компетенції, якості, навички потрібні організації, в якій ви працюєте. Якщо в компанії прийнята система координат у вигляді моделі управлінських та/або професійних компетенцій, це буде просто. У разі, якщо така модель не розроблена, можна взяти за основу наступні компетенції лідера:
- Вміння працювати в команді і керувати командою.
- Відповідальність лідера.
- Системне мислення.
- Проактивність та креативність.
- Вміння самонавчатися і перенавчатися.
- Вміння керувати і розуміти власні емоції та емоції інших людей (емоційний інтелект).
- Уміння слухати.
Цей список більш ніж достатній. Знайти опис даних умінь не становить праці. А після цього слід оцінити власний стартовий потенціал. Повторюю, що більшість компетенцій при бажанні легко і цікаво розвивати.
Крок п’ятий: стати цікавим і помітним
Треба навчитися знаходити інтерес і користь у тому, щоб робити більше, ніж потрібно. Робити більше – означає кількість і якість, означає виявляти цікавість та ініціативу.
Цікавтеся широким спектром тем, які зовсім не вичерпуються вашими прямими обов’язками. Вносьте ідеї щодо поліпшення різних процесів, технологій, завдань. Забудьте про байдужість і страх відповідальності за взяття зобов’язань.
Станьте помітним, задавайте питання, беріть участь в обговоренні, приймайте і підтримуйте нові проекти. З радістю приймайте нові обов’язки: за ними завжди слідують розширені повноваження. Пам’ятайте, що посада керівника – це не тільки і не стільки знання. В основі керівній посаді – повноваження та відповідальність. Чим вище ці складові – тим вище посада.
Крок шостий: знайдіть авторитетного наставника
Відмінний результат у щасливій кар’єрі гарантований тим, . Головне, щоб ця людина не тільки зміг вас навчити мистецтву управління і нюансам гнучкої політики взаємовідносин у топ-середовищі, але і мав повноваження, якщо не призначати на посаду, то рекомендувати до просування. Думаю, що тут очевидні поради по вмінню спостерігати, слухати, бути корисним, вселяти довіру.
Недарма одним з найбільш дієвих методів дослідження у природничих науках є спостереження. Уміння спостерігати – дуже корисний навик. Спостерігайте за діями самих успішних, активних людей у вашій компанії. Задайте собі питання: що вони роблять по-іншому, не так, як інші? Запишіть відповіді. Надайте важливість цих висновків, і непомітно ваша власна поведінка стане більш успішним.
Запитуйте і з вдячністю приймайте зворотний зв’язок. Робіть знижку на те, що в більшості випадків давати позитивну зворотний зв’язок керівники поки не навчилися.
Якщо слова занадто зачіпають якусь чутливу струну вашої душі, спробуйте такий спосіб. Розділіть сторінку в щоденнику на дві частини. Перший стовпчик назвемо: «Мої недоліки». У нього записуйте те, що говорить керівник, повністю прибираючи емоційну складову, залишаючи лише суть. А другий стовпчик, нехай, наприклад, називається «Позитивні висновки». Туди відразу або трохи пізніше пропишіть в позитивному ключі рекомендації, як якщо б ви самі собі давали зворотний зв’язок. Цей стовпчик служить відповіддю на питання, що потрібно зробити, щоб скорегувати свою поведінку.
І пам’ятайте дві речі:
- вона стосується тільки окремих ваших дій, критикують не вас і навіть не ваша поведінка в цілому, а лише окремі вчинки. Істина в тому, що не помиляється лише той, хто нічого не робить.
- В більшості випадків є залежність: чим емоційніше люди вас критикують, тим більше і щире вони зацікавлені у вашому розвитку. Тим більше вони очікують від вас і бажають вам розвитку.
Цінуйте небайдуже і адресний послання, вмійте чути користь, як би критично і негативно вона б не звучала!
Крок сьомий: намітьте індивідуальну зону росту
Якщо ви любите маніпулювати людьми, станьте щире. Якщо ви занадто м’який, знайдіть спосіб стати суворіше і чіткіше. Якщо ви не вмієте слухати – навчитеся.
На цьому етапі дії носять дуже індивідуальний характер і залежать від вашої особистості, підготовки, мотивації. Суть в тому, щоб зрозуміти, що саме потрібно зробити ще, щоб в найближчому майбутньому стати сильним, ефективним і позитивним керівником. І зробити це. Може бути, мова йде про навчання психології спільної діяльності, а, може бути, мова зовсім не про навчання. Вирішувати вам. Головне, нехай це буде максимально корисно вам і вашим майбутнім підлеглим.
* * *
Отже, кроки все пройдені. І непомітно ви стаєте іншою людиною, активним, яскравим, усвідомленим. Спочатку я писала про квантовий стрибок. Він буває різної довжини, і нехай він буде для вас таким, яким ви самі хочете. Хай у вас все складеться.